Friday, July 31, 2009

Digigit Nyamuk Gatal





Geram tul kat nyamuk ni... abis muka asyraf dipagutnya... kepala pun dia bedal... sian asyraf.. abis berbintat-bintat muka dia... mujurla tahap kekacakannya tak tergugat... actually masa ni asyraf dalam keta... baru gerak dari umah opah kat KD. asyraf lepak sana 4 ari... best sangat... dapat jenjalan kat ipoh.... gi pasar malim nawar...gi kedai ikan kat kampar.... gi pasar malam KD... gi umah Tok Le'e... jumpa kengkawan asyraf eton, abg afan abg jiji.... "kesakitan kena gigit nyamuk ilang bila dapat jenjalan"... kot yer asyraf nak cakap mcm tu.. kesian tengok asyraf mcm tu.. ibupun calit kapur... mujurla ibu tak buat 3 line kat dahi... he he... kalo tak... pecah kelapala asyraf... tak ilang jugak kesan gigitan nyamuk ni... jadi menanah pulak... sah nyamuk gatal... so ayh bawak gi pamasi.... car ubat sapu.... alhamdulillah.. berkesan... nama ubat tu kena tanya ibu... sebab ibu yang simpan... kepada kengkawan.... selalu2 tlg ibubapa jaga kebersihan umah agar nyamuk tak menggatal... jumpa lagi...

Ngado

Sunday, July 19, 2009

Kelakarnya Asyraf Ni...


Nak tahu tahu tak cerita kelakar? tak nak? ada ayah kesah... camgini cerita dia.... masa ayah ngan asyraf main loncat2 ngan asyraf... cambiasa ayah akan petik2 jari... ni dah memang dipraktikkan sejak asyraf kecik lagi... konon2 nak menenangkan asyraf bila dia menangis... tapi masa ayah ajar asyraf 'cekup udang hamid' asyraf petik jari pulak... yang kelakarnya dia petik jari tak bunyi... camner nak bunyi kalo pakai jari ibu ngan telunjuk... he he.. kelakar betul dak ni... yang ayah suh buat taknak buat.. lain pulak yang dibuatnya... tapi tak per... nanti ayah ajar lagi okais... pelik gak sebab selama ni tak pernak ajar dia petik jari.... betulla org cakap budak2 akan ikut apa yang org sekeliling dia buat... kira cam sesi pembelajaranla bagi diaorang... sebab minda mereka sentiasa menerima menda2 baru... so pas ni ayah dah boleh bukak kelas keibubapaan... asyraf pun dah mula menunjukkan minat nak membaca... kalo nampak jer surat khabar mulala tersengih2 nampak gigi.... majalah ayah semua dibeleknya... betul jugak kata orang sekali lagi... belum tumbuh gigi pandai baca kitab... tu belum buai laju2... kalo buai laju2 mau dia baca buku pengaturcaraan c. oklah kenkawan... dah malam... asyraf pun nak tido...




I'm Back

Salam semua... dah lama sangat asyraf mandi.. kat sebulan dah... habis kecut semua...mandi wajib pun tak lama camtu.. ha kawan2.... kali ni asyraf dah umur tujuh bulan... asyraf dah makin lasak merangkak dalam umah... tapi merangkak ala2 komandola... habis satu rumah ditawannya... segala menda yang menarik dia nampak dia nak dapatkan... semut pun dikejarnya... mencicit semut tu lari... takut dihempap dek asyraf... ada satu kali asyraf merangkak masuk bawah meja makan... kendian pandang atas... apalagi menjerit dia dok bawah meja... tula lenkali 'jangan pandang atas'... kelakar betulla budak ni... bukan boleh dilarang... jangan gi sana kita kata... kesitu jugakla dia nak pergi... hmmm bukan dia paham pun... tapi sejak asyraf pandai merangkak a.k.a merayap ni umah dah makin bersih.... ha... bukan sebab asyraf yang bersihkan... tapi ibu yang bersihkan... yela kang terkena kuman kang sapa yang susah... asyraf ni pembersih macam ayah dia...he he... sekarang kenala selalu peratikan asyraf.. yelah kang terantuk ke apa ker.. satu hal pulak... kekadang tak terkejar.. kemain laju... kalo time nak makan mula la dia tak senang duduk... mulala nak enteprem... kesian gak tgk tangan dia laju ke menda makan... bukan ayah tak nak bagi makan... sebab tak sesuai... cukupla buat masa ni asyraf makan apa yang ibu masakkan utk asyraf... sedap tu ibu masak... patutla asyraf dah berat skrg... lupa lak... asyraf nak tumbuh gigi lagi....skrg kat bawah dah ada 2 btg... lagi dua nak muncul... makin sakitla kalo kena gigit ngan asyraf... oklah asyraf nak bertawaf pulak ni... jap lagi nak lontar jamrah pulak... k jumpa lagi.....